ABRAHAM JAKOB KOPPEL SINGER
posledný rabín
v Šamoríne
a
jeho obec
1888 –
Bratislava
1944 -
Osvienčim KT
Ján Hevera
2008
Šamorínska izraelitská
obec,vznikla v II.polovici 19.storočia. Postupne sa odčlenila od materskej
starobilej obce v Mliečne,najskôr filiálne,neskôr sa na prelome storočí osamostatnila, respektíve sa úlohy a miesto
materskej obce vymenili,kedy i rabinát sa presťahoval do Šamorína.
Aj samotnom Šamoríne pôsobili
výrazné rabínske osobnosti ako boli Samuel Austerlitz(za jeho pôsobenia bola
postavená synagóga,neskôr pôsobil v Miškolci),Dr.Hillel Weiss a posledným z
nich i vôbec v dejinách tejto obce, bol rabín Singer.
Narodil sa vo vtedajšom Prešporku-Bratislave 4. februára 1888 zbožným židovským rodičom rabínovi Jisroelovi/Izrael (1859 Lučenec - 1917 BA) a Rajzl/ Terézia rod. Ehrentreu(1849BA-1931 BA),
bývali na Vysokej č.1.
Otec bol rabínom(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/02/jisrael-singer-1917.html) jednej malej bratislavskej
židovskej komunity a tiež bol synom lučeneckého hlavného rabína Abrahama
Jakoba Kopela Singera (1824-1866), ktorý tam pôsobil od
roku 1858 a v októbri 1866 na liečení v horskom stredisku neďaleko Viedne, sa mu prihoršilo a zomrel.Odtiaľ bol prevezený
a s finančnou obetavosťou obce pochovaný v Lučenci(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/02/v-behaviorurldefaultvmlo.html). Jisroelov starý otec, teda prastarý otec rabína Singera, Ašer Singer(1770-1864)bol tiež rabínom a to v Pakši.
Aj zo strany matky bolo v rodine veľa rabínov. Jej otec Šmuel Ehrentreu (1809-1892)bol rabínom,talmudistom v Bratislave. Tiež aj jej starý otec po matke Ševe, Mordechaj Efrajim Fischl Sofer(1785-1843)bol rabínom v Bratislave(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/01/mordechaj-efrajim-fisl-sofer-ben.html). Jeho synovia praujcovia rabína Singera(bratia jeho starej matky Ševy), Naftali Sofer/Mata Naftali(1819-1899) bol rabínom naposledy v Pečovskej Novej Vsi pri Sabinove,kde je aj pochovaný(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk /2016/01/naftali-sofer-180911-1899.html). Ďalší jej brat Chajim Sofer/Mancha Chajim(1821-1886) bol rabínom v Budapešti(pochovaný v Bratislave,-rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/01/chajim-sofer-1821-1886.html) a Eliezer Susman Sofer/Baal Jalkut Eliezer(1828-1902)bol tiež významným rabínom v Pakši a ďalší z príbuzenstva(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/01/eliezer-susman-sofer-1828-1902.html).
Aj zo strany matky bolo v rodine veľa rabínov. Jej otec Šmuel Ehrentreu (1809-1892)bol rabínom,talmudistom v Bratislave. Tiež aj jej starý otec po matke Ševe, Mordechaj Efrajim Fischl Sofer(1785-1843)bol rabínom v Bratislave(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/01/mordechaj-efrajim-fisl-sofer-ben.html). Jeho synovia praujcovia rabína Singera(bratia jeho starej matky Ševy), Naftali Sofer/Mata Naftali(1819-1899) bol rabínom naposledy v Pečovskej Novej Vsi pri Sabinove,kde je aj pochovaný(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk /2016/01/naftali-sofer-180911-1899.html). Ďalší jej brat Chajim Sofer/Mancha Chajim(1821-1886) bol rabínom v Budapešti(pochovaný v Bratislave,-rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/01/chajim-sofer-1821-1886.html) a Eliezer Susman Sofer/Baal Jalkut Eliezer(1828-1902)bol tiež významným rabínom v Pakši a ďalší z príbuzenstva(rabini-rabbik-rabbis.blogspot.sk/2016/01/eliezer-susman-sofer-1828-1902.html).
Súrodenecký kruh Abraháma sa
skladal z Batševy, Fógy, Henrika(Chaima) Dávida(13.1.1891)a niekoľkých, ktorí zomreli po narodení.
Abraham Jakob študoval na
preslávenej bratislavskej ješive(vysoká rabínska škola), ktorej dal významné meno ešte
chýrnejší Chatam Sófer/Moše Schreiber(1762-1839) a bol vzdelávaný jeho
potomkami. Toto štúdium ukončil v r.1913. Bol na tejto škole istý čas aj Roš ha
ješiva, hlavou ješivy. Pri jednej návšteve cisára Františka Jozefa I. v tejto bratislavskej židovskej komunite bol
určený, aby ho aj on v jej mene sprevádzal.
Potom bol povolaný za rabína-dajana(sudcu) do
spišského mestečka Kežmarok k učenému
rabínovi Abrahamovi Cvi Grünburgovi (1839-1918), tu pôsobil po jeho boku
do jeho smrti, neskôr s jeho synom, so svojim švagrom Simchom Natanom
Grünburgom(1884-1944), ktorý sem bol potom
povolaný zo svojho vtedajšieho pôsobiska v Telcsi(Maďarsko) a prevzal
dedične podľa hebrejského práva po otcovi vo svojom rodisku pozíciu
hlavného rabína.
Rabín-Roš bet
din-dajan/sudca Singer sa tu 13.apríla
1915 oženil s najmladšou dcérou hlavného rabína Abrahama
Cvi Grünburga Malkou/Margita
(19.10.1889-1944). Rokom 1916 prichádza aj potomstvo v prvom synovi
Šmuelovi/Alexander(zom.r.2013), neskôr prišli na
svet Dina/Edita (1918-1944) , Jisrael(1920-1944), Jitl/Jolana(Marti ,1921-2008), Eliezer Susman/Lazar(1925-1944), Herman(1927-1944).
Dcéra Edita sa v r.1938 vydala za rabína Mordechaja Cvi Fridricha v Humennom(tiež syn rabína,bol zavraždený už v
r.1939). Syn Alexander a dcéra Jolana prežili hrôzy šoa- holokaustu. Jolana sa po prežití vojnovej
tragédie vydala za Mordechaja / Martina Laufera (spoznali sa v
konc. tábore), ktorý sa potom po ich vysťahovaní do Ameriky stal predstaveným
istej tamojšej židovskej komunity. Mali troch synov, s ktorých jeden sa stal
okrem právnika aj rabínom,má trinásť detí a pokračuje vo vedení komunity.
Pomery v prevažne nemeckom
Kežmarku boli hmotne ťažké a bola tu viditeľná chudoba.
V lete roku 1926 rabín Singer
odchádza zo svojou rodinou na svoje nové no i posledné pôsobisko do ďalekého
Šamorína. Tu strieda svojho kolegu a niekdajšieho spolužiaka a vzdialeného príbuzného Dr.Hillela/Henricha Weissa(1890-1954),
ktorý odchádza za rabína do rakúskeho Wienerneustadtu.
Prostredie do ktorého sa teraz
dostali bolo odlišným v tom, že tu bol
zjavný hospodárdsky blahobyt Žitného ostrova.
Komunita mala novú synagógu z r.1912, ktorej zariadenie, najmä
krásne masývne lavice,vyrobené
šamorínskymi stolármi Baráthovcami, mali hodnotu takmer polovice ceny stavby
budovy. Dnes sú nevedno kde. Bol tu čulý náboženský a spolkový život.
Šamesom-kostolníkom tu bol pán Schwarz a šachterom-kantorom(nie organista!)
Ignaz Stern. Posledným Roš ha
kahalom-predsedom obce tu bol už viackrát zvolený Aron Tauber(1875-1944),ktorý
bol zároveň aj mohelom,a vypomáhal aj v chazanskej/kantorskej službe. Pred ním tu zastával
túto čestnú funkciu predsedu medzi prvými Abraham Waldman (1852-1930),
neskôr Mikša Frankl(1868-1931), Natan
Steiner (1874-1944), Viliam
Bonyhády(1899-1944, pochádzal zo Senca) a i.
Predsedom spolku Chevra kadiša okrem Mikšu Frankla bol
aj jeho bratranec Maxi Stern (1868-1934)a jeho
manželka Frida rod.Holzerová(1884-1944) bola najprv tajomníčkou, potom
predsedníčkou ženského spolku. Za synagógou bol mikve,rituálny kúpeľ, vedľa bol
Bet ha midraš, ktorý zastupoval synagógu pokiaľ nebola postavená a potom
naďalej slúžil ako modlitebňa, študovňa.
Popri synagóge tu bol Mošav
zekenim- starobinec,ktorého dlhodobým obyvateľom bol Salamon Tausig(ha
lefekszik alszik, žartovali deti).
Bola tu ďalej Štátna židovská ľudová (päťtriedna) škola ,kde pôsobili učitelia
Gyula Hübsch(do r.1930, potom v Senci), Manó Stadler( 1882-1939) Mikuláš
Lampert(1909-1944, do r.1935 potom odišiel do Šale)a i. Navštevovali ju aj
niektoré kresťanské deti.(Škola v Šamoríne bola založená v r.1886)
Hlavný rabín Singer tu viedol
aj menšiu ješivu asi pre 12-13(25?) chudobnejších bocherov (žiakov) z rôznych
strán krajiny.Pre týchto študentov dal jeden z funkcionárov obce Viliam
Bonyhády vo svojej veľkorysosti pristaviť
k svojmu domu malú ubytovňu(patril mu dom, kde je dnes reštaurácia) .
Pomocou rabínovi bol chvíľu aj
melamed Baruch Berger (1898-1929) učiteľ Talmudu a náboženstva v
chedery(škola-trieda pre vyučovanie náboženstva), ktorý mal aj zastupujúcu
úlohu rabína v jeho neprítomnosti, no včasne zomrel( na tuberkulózu), pochovaný
je v mliečňaskom cintoríne, zanechal manželku, dcéru a syna(ktorí prežili šoa).
Boli tu dva cintoríny,oba
funkčné až po vojnu. Jeden starý dnes takmer tristo ročný v neďalekej kedysi materskej starobilej obci Mliečno, kde bola aj stará už chátrajúca
synagóga a nový, vrámci mesta vedľa kresťanského, kde
boli pochovávaný prevažne prisťahovaní, zriedka tunajší rodáci. Našlo tu svoje
miesto odpočinku aj 16. židovských vojakov, ktorí zomreli v tunajšom zajateckom tábore I.
svetovej vojny.
Z inteligencie tu
žili,pôsobili vrámci židovstva právnici
Dr. Karol Pártoš
(1858-1938), Dr. Kardoš,potom
Dr.Ing .Desider Steiner(1903-1937),
tiež
Dr. Eugen Wolf(1892-1945 )uznávaný tunajší lekár a i.
Prostredie ktoré bolo prevažne
maďarské s vymierajúcou nemeckou populáciou bolo tolerantné, vhodné na pokojný
život. Rabín Singer mal kontakty aj s miestnymi kresťanskými duchovnými(v tom čase Edmund Fizély ev. farár, Arpád Parais ref. farár a kat.kňaz).
Zo svojou rodinou býval v dome
súverkyne Weiszovej ,neďaleko Radnice na Hlavnej č.4, v prenajatom byte, v
tomto dome bývala tiež aj slovenská židovská rodina Urbanová pôvodne z Piešťan
(majiteľ obchodu s textilom). V tom byte
v jednej z izieb bola aj pracovňa, kde bolo aj miesto súdu rabína
-dajana, ktorá bola typická aj tým, že jej tri steny boli z veľkej väčšiny
obložené od podlahy po strop policami s knihami s náboženskou tématikou aj z minulých storočí, veľkej historickej
hodnoty(ako dedičstvo po starom otcovi rabínovi v Lučenci). Rabín Singer bol známy tým že bol bibliofil, niektoré z kníh mu
sprostredkoval jeho brat Chajim David, knihkupec v Bratislave na Kapucínskej
ulici.Veľkú časť však mal, snáď najvzácnejšiu, po svojom rovnakomennom starom otcovi,lučeneckom rabínovi. Tieto knihy boli cez vojnu
zničené, použité k nedôstojným účelom ako WC papier, alebo spálené.
Táto domácnosť ako zrejme
každý prístrešok predstaveného komunity bola permanentne navštevovaná.K
čestnejším hosťom okrem niektorých kolegov a iných učencov patril asi raz ročne
aj jeho švagor rabín Horowitz z Franfurktu nad Mohanom(a priebežne aj v
Jeruzaleme,-pôvodne z Huncoviec), ktorý mal významnú funkciu
v židovstve, lebo bol prezidentom Kolel šomre ha chamot -teda
Združenia strážcov múrov v Jeruzaleme.
I chudobní, žobrajúci židia
putujúci z rôznych kútov štátu po viacerých židovských obciach vyberajúc tak
príspevky od bohatších súvercov napr. na veno svojich detí alebo stavbu domu,
neobišli zväčša nikdy rabína,poväčšine to pokladali za nepísanú povinnosť.
Pochôdzky týchto návštevníkov sa však
nemali diať bez doprovodu domáceho obce,ktorý robil pán Schönfeld. Prenocovávali najmä v
spomínanom starobinci.
Rebecin,starostlivá pani
rabínová pohostila takúto návštevu občerstvením, mliekom a čerstvým domácim
chlebom.Tento chlieb aj niekoľko veľkých
pecňov sama doma pripravovala a upiecť ho nosili ta i späť synovia na fúriku
pekárovi starému pánovi Karlovi Lichtensteinovi(1850-1936) v Malej ulici.
V obci okrem zámožnejších
rodín boli aj chudobnejšie, ktoré on
súcitne zahŕňal do svojej pozornosti. Zvlášť na sviatky, akým bol napríklad
Purim, kedy sa zvykne obdarovávať. Od bohatších členov obce dostával pri
takýchto príležitostiach milodary, pre svoje potreby, z ktorých on väčšiu časť starostlivo rozdelil do obálok
chudobným a vdovám svojej obce, potom
ich doručil po svojom najstaršom synovi
Šmuelovi/ Alexandrovi (ročný príjem rabína bol okolo 1400,-korún).
Do teritória obce patril aj
vidiek, kde takmer v každej okolitej dedine žila najmenej jedna židovská
rodina, zaoberajúca sa najmä obchodom. Najviac židovských rodín žilo v
Dobrohošti a Vojke v ktorej mali aj malý Bet ha midraš-modlitebňu. Žili tu
napr. rodiny Östereicher, Stadler,Fleischman, Steiner a i. .V obci Blatná n.
Ostrove žila už vyše storočia rodina
Lustigová, rovnako aj v Kyselici. V Gútore neskoršom Hamuliakove
žila stabilnejšie najprv rodina Blau a potom Feigenbaum.
Všetci títo sa hlásili k
svojej židovskej náboženskej obci a boli pochovávaní v mliečňanskom cintoríne.
Obec rátala v predvojnovom čase vyše tristo duší.
Rokom 1938 kedy už bola pre
židovstvo predtucha zlých,
nebezpečných čias, bola táto oblasť juhu
pripojená k Maďarsku. To trochu, aj keď
nie na dlho oddialilo nešťastný koniec nie len nášho rabína Singera a
jeho rodiny ale celej jeho komunity a židovstva na tomto území. Predsa to
však prišlo, jar 1944.Začali deportácie,
nútený, tragický koniec pre mnohých, tak aj pre rabína Singera, ktorý padol
s ostatnými ako spaľovaná obeť 18.júna .
Podľa spomienok vtedy 93 r. rabínovho najstaršieho syna(tento rok 2013 by mal 97 r.)
Ing.Alexandra Singera spracoval Ján Hevera
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára