Ábrahám Jákob Koppel SINGER
utolsó somorjai rabbi és hitközsége
1888 – Pozsony
1944 – KT
Auschwitz
Ján Hevera
2008
E szerény
megemlékezés, betekintés által pillantsünk be a történelmünkbe, amely
visszahozhatatlanul lepergett hatvanöt évvel ezelőtt, és emlékezzünk meg az
utolsó somorjai főrabbira, Ábrahám Jákob Koppel SINGERre , családjára és az ő
zsidó közösségére, akik vele együtt erőszakkal és tragikusan -majdnem
mindnyájan- fejezték be létezésüket a soa ban.
2008 az évben
emlékeztünk meg születése 120.-ik évfordulójáról is.
Bratislavában akkori Pozsonyban született 1888 február
4-én Istenfélő zsidó szülőknek,
Jiszraelnek (1830 Losonc -1917Pozsony) és Raizl/Teréziának, szül. Ehrentreu (1838? Pozsony- 1931 Pozsony).
Az apa Jiszrael rebe volt egy pozsonyi zsidó hitkösségben
és szintén fia volt a losonci főrabbinak,
Ábrahám Jákob Koppel Singernek, aki ott tevékenykedett 1858 óta. Meghalt
1866 október 25. bécsi korházban, eltemették Losoncon.
Ábrahám testvéri körét Batseva, Fóga, Henrik/Chaim Dávid
alkották.
Ábrahám Jákob a hires pozsonyi jesiván (rabbi egyetem)
tanult. Az iskola hirnevét Chatam
Sófer/Mose Schreiber (1762-1839) szerezte meg. Ábrahám Jákob e hires személy
utódjainak is a tanitványa volt. Az egyetemet 1913–ban fejezte be. Bizonyos
ideig az Ros ha jesiva- iskola vezetője is volt. I. Ferenc József császár egyik
látogatásánál ő is meg volt bízva a pozsonyi zsidó hitkösségtól, hogy vezérelje
az uralkodót.
Azután megbizták rabbi-dajan (biró) feladattal egy
szepesi városkába - Késmárkon ahol a bölcs rabbihoz Ábrahám Cvi Grünburghoz
(1839-1918) került. Itt tevékenykedett a rabbi haláláig, utána pedig a e rabbi
fiával, aki Singer rabbinak sógora lett, Simcha Nátán Grünburgal (1884-1944),
akit visszahívtak Telcsből (HU), hogy a héber jogok szerint átvegye apja után a
szülővárosában a főrabbi pozíciót.
Rabbi-Ros bet din-dajan
Singer itt házasságot kötött 1915 április 13-kán a főrabbi Ábrahám Cvi
Grünburg legifjabb lányával –
Malkával/Margit(1889 okt.19 - 1944). 1916-ban megszületett az első
fiúgyermek Smuel/Sándor, később
született Dina/Edit, Izrael, Jitl/Jolán(Marti), Lázár, Herman.
1938-ben Edit férjhez ment rabbi Fridrichhoz, aki
Homonni/Humennérabbia volt ( már 1939-ben elpusztult) . Sándor és
Jolán(1921-2008) gyerekek áttélték a soa – holokauszt borzadalmait. Jolán a
haború tragédia áttélése után férjhez ment
Mordechaj/Mose (Márton) Lauferhez, akit a koncentrációs táborban ismert
meg. Kivándoroltak asztán Amerikába, ahol Mordechaj az ottani zsidó komunita
előljárója lett. Három fiúgyermekük született, akikből egy jogász lett és rabbi
is. Tizenhárom gyermeke van és folytassa a hitkösség vezetését.
Az akkori többnyire német Késmárkban nehéz volt az anyagi
helyzet és látszólagos szegénység uralkodott.
1926 nyarán Singer rabbi az egész családjával
áttköltözött az új helyére, Somorjára, amely az utolsó hely is volt számára.
Itt fölváltotta kolegáját, az egykori osztálytársát, Dr.Weiss Hillelt, aki
rabbiként az ausztriai Wienerneustadtba költözött átt.
A környezet, amelybe kerültek, teljessen külömbözött az
előzőtől, miután Csallóközben általános jólét volt. Hitkösségnek új zsinagógája
1912 –ből van, amelyben a berendezés, főleg az új massziv padok, amelyeket a
somorjai asztalosok Baráth testvérek
készitettek el, az épület értékének a felét képezték. Ma nemtudjuk hova lettek.
Élénk vallásos élet zajlott a hitkösség belül. Sames-templom szolga Schwarz úr volt.
Sachter és kántor is(nem organista!)Stern Ignáz volt. Utolsó Ros ha kahal –
hitkösség elnök Tauber Áron
(1875-1944)volt, aki mohel is volt és
kisegítö kántor is. Ö előtte az elnöki tisztet Frankl Miksa (1868-1931),
Steiner Nátán (1874-1944), Bonyhády Vilmos (Szenci származású volt), stb.
töltötték be. Hosszú ideig a Chevra kadisa-szent egylet elnöke volt Stern Maxi
(1868-1934). Neje Frida, szül.Holzer(1884-1944) a nöi egylet titkárnője, később
az elnöke lett.
A zsinagóga mögött volt mikve–fürdő, mellette volt a Bet
ha midras, ami helyettesitette a zsinagógát ameddig nem épült fel és utána
imateremnek és tanulmányozónak szolgált.
A zsinagóga mellett volt a Mosav zekenim –öregotthon,
ahol hosszú ideig Tausig Salamon bácsi élt (’ha lefekszik alszik’- viccelődtek
a gyerekek).
Somorján volt állami zsidó alapiskola- 5 osztályú, ahol
Hübsch Gyula(késöbb Szenczen), Stadler Manó (1882-1939), Lampert
Miklós(1909-1944) voltak a tanitók. Lampert Miklós csak 1935-ig volt Somorján,
azután Vágselyére költözött. Utána egy tanitónö aszony itt mükodöt. Eszt a
iskolát némely keresztény gyerekek is látogatták .
Singer főrabbi vezetett kissebb jesivát, kb 12-13 bocher
(diák) volt ott az ország külömböző hélyéről. Ezeknek a diákoknak Bonyhády
Vilmos, a község egyik előljárója, nagylelkűségéből saját házához hozzá
épitetett egy kis diákszállót.
Rabbi segitőtársa egy ideig melamed Berger Baruch
(1900-1929) volt, a chederi Talmud és hittan tanár (cheder- hittan tanuló
osztály), aki helyetesitette a rabbit az ő távollétében. Sajnos fiatalon
tuberkulózisban meghalt, hátrahagyva feleségét, lányát és fiát. Tejfalusi
temetőben van eltemetve.
Annak idején két
temető volt it, mindkettő a háborúig használva volt. Az öreg temető az eredeti hitkösségben
Tejfaluban van, ahol egy öreg, tönkre
menő zsinagóga is volt . Az új temető már városba a keresztény temető mellett
van, ahova többnyire bevándorolt zsidókat temettek, kevésbé a falubelieket. Itt
lelte nyughelyét 16 zsidó-orosz katona is, akik az első világháború itteni
fogságtáborban haltak meg.
A zsidó inteligencia-értelmiség emberek között volt Dr.
Pártos Károly (1858-1938) jogász, Dr. Kardos, Dr. Ing. Steiner Dezső
(1903-1937) és nagyon közkedvelt Dr. Wolf Jenö (1892-1945) orvos, és stb.
A környezet, amely nagyrészben magyar volt – veszett német népességell, toleráns volt, az élet
békességben folyt. Singer rabbinak kapcsolata volt a somorjai keresztény
papokkal is.
Rabbi családjával a Weiss aszony házában albérletben élt,
nem messze a községháztol, a Fö utca 4 sz. alatt. Ebben a házban lakott még egy
szlovák zsidó család – Urban család (méteráru üzlet tulajdonos), akik
eredetileg Pőstyénből költöztek Somorjára.
Ebben a lakásban az egyik helység dolgozó szobának lett
berendezve, amely bíró helység ként is szolgált a rabbinak -dajannak. Ennek a
helységnek az volt a jellemzője, hogy három falat a négy közül tetőtől talpig
könyves polcok alkották, megpakolva vallásos hitkönyvekkel a múlt századokból
is, amelyeknek nagy történelmi és régészeti értékük volt.
Singer rabbi arról is hires volt, hogy bibliofil volt,
némely könyvet a testvére Chaim David révén kapott meg, aki könyvkereskedő volt
Pozsonyban. Ezeket a könyveket a háború alatt tönkretették - méltalanul WC
papirként használták és nagy részét elégették.
Ez a ház, úgy ahogy a többi hitkösség elnökök hajléka is,
állandóan látogatva volt. Mélyen tisztelt vendégekhez a kolegákon kívűl
tartozott a sógora Horowitz rabbi Frankfurt / Mohanból való látogatása, aki
egyszer egy évben eljött meglátogatni a családját. Horowitz rabbi párhuzamossan
Jeruzsálemben is rabbi volt, és jelentős funkciót töltött be a zsidó nemzeten
keretein belül – elnöke volt a Kolel somre ha chamot-nak, azaz a Falakat őrizők
egyletének Jeruzsálemben.
A szegény koldus zsidók az ország külömboző tályáról,
akik a gazdagabb hittestvéreiktől adományokat kértek, pl. házépitésre, lányaik
stafirungjára, stb., ők sem kerülték ki a rabbi lakhelyét, sőt, kötelességüknek
tartották meglátogatni őt. Ezek a kéregetések a község gazda kiséretével
zajlottak le, Schöhnfeld úr kiséretében. Éjszakai elszállásolásuk az
öregotthonban volt.
Rebecin, a gondoskodó rabbi neje, a szegény
hittestvéreket mindig tejjel és friss házikenyérrel vendégelte meg, amit saját
maga dagasztott. A kiformált kenyér tésztát a fiúk kárén tolták el az aggastyán
Lichtenstein Károly (1850-1936) pékhez a Kiss utcába, és hozták is vissza.
A zsidó községet az előkelő családokon kívűl a szegényebb
családok is alkották, akikre sok tapitatoságal gondolt a rabbi, különösen
ünnepnapokon, mint pl. Purim, amikor az emberek
egymást megszokták ajándékozni. A gazdabaktól kapott ajándékokat a rabbi
többnyire széttosztotta boritékokba az özvegyek és szegények számára.
Legidősebb fiát Smuelt bizta meg a boritékok széthordásával.
A községhez a környék falvaikban élő zsidó családok is
tartoztak. Minden faluban legalább egy család élt, akik többnyire kereskedők
voltak. Legtöbb család Doborgazban és Vajkán élt, ahol egy kis imaházuk Bet ha
midras is volt. Ismert családok voltak a Östereicherék, Stadlerék,
Fleischmanék, Steinerék és stb. Sárosfán több mint egy évszázad keresztül élt a
Lusztig család, úgyszintén Keszölczésen is.
Gútoron a Blau család élt és később Feigenbaum család.
Mindnyájan a zsidó hitkösséghez tartoztak és a tejfalusi
temetőben vannak eltemetve. Hitkösség háború elöt töb mint háromszáz lélek
számlált.
1938-ban, amikor már a zsidók számára érezhető volt a
rosz és veszélyes idők közeledése, ez a déli része az országnak, hozzá lett
csatolva Magyarországhoz. E helyzetnek köszönhetően kissé eltolódott a Singer rabbinak,
családjának és az egész zsidó komunitának szerencsétlen vége ezen a területen.
1944 tavaszán következett be a szörnyű vég. Deportációk, nemakart,
természetellenes halál sokak számára, akik között Singer rabbi is volt. Elhunyt
tobbiekkel mint elégetett áldozat.
Manapságban 96 éves
élő, akkor 93 éves rabbi legidősebb fia
- Singer Sándor mérnök
emlékei alapján feldolgozta Ján Hevera.
Magyarra fordította Dina Možuchová.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára