MOJE
CESTY A PÚTE ZA RABÍNMI
Začalo
to na jar 2009, kedy sa naskytla príležitost dostať pri jednom pobyte v
Maďarsku do Székesfehérváru s kamarátom, ktorý bol ochotný ma tam autom zaviesť,
keďže sme neboli ďaleko. Tu som chcel nájsť na miestnom židovskom cintoríne
hrob rabína Jakoba Steinherza rodáka
z mliečnanskej židovskej obce, konkrétne z Veľkej Paky, ktorá pod ňu
patrila. Mal som nádej, že sa náhrobku dozviem niečo, čo by mi pomohlo a posunulo
v zisťovaní, bádaní ďalej. Naplnilo sa to, pri nájdení vysokej čiernej
macevy, kde som sa dočítal....Tu odpočíva....gaon.. Jakob
Cvi Steinherz.... ,,
Cez 30 rokov nesebeckou skromnosťou a plamennou horlivosťou učil svojich zverencov bázni Božej.” Študoval v Budapešti. Hlavným rabínom sa tu stáva v r.1888.Zaslúžil sa o obnovenie ješivy. Pôsobil pred tým v Nagyatáde. Zomrel v roku 1921. Myslím, že málokto vie, aj vo Veľkej Pake, že je tu tento rodák.
Cez 30 rokov nesebeckou skromnosťou a plamennou horlivosťou učil svojich zverencov bázni Božej.” Študoval v Budapešti. Hlavným rabínom sa tu stáva v r.1888.Zaslúžil sa o obnovenie ješivy. Pôsobil pred tým v Nagyatáde. Zomrel v roku 1921. Myslím, že málokto vie, aj vo Veľkej Pake, že je tu tento rodák.
a tak by som posunul moje bádanie a skúmanie dejín mliečnansko-šamorínskeho židovstva o niečo ďalej. Ešte som nepoznal Prešov, tak som sa najprv ľudí popýtal na židovskú štvrť o ktorej som vedel, dočítal sa, kde som potom našiel peknú zachovanú synagógu a neskôr aj funkčnú Židovskú náboženskú obec . Na obci som sa stretol s milými zamestnancami, ktorým som vysvetlil čo hľadám, ale nevedeli presne, či takýto rabín je na ich v tomto prípade ortodoxnom cintoríne pochovaný. Pozreli do zoznamu pochovaných našli nejakých Fischerových. Nedalo mi a napriek snehu, som ich poprosil, či by mi zapožičali kľuč, aby som si obzrel toto miesto. Kľúč mi zapožičali a neskôr mi ho dovolili aj rozmnožiť, aby som sa tam mohol dostať kedy potrebujem. Bola dosť pekná nádielka snehu, no napriek tomu som sa prebrodil plný očakávania cintorínom, až som nie za dlho prišiel k časti, dala by sa nazvať rabínskym okrskom, kde som objavil macevu s menom David Fischer, ktorý bol synom hľadaného rabína Fischera a zomrel v 19.roku života. Viedlo ma to k ďalej tomu, že v blízkosti by mohol byť pochovaný aj jeho otec. A skutočne, len kúsok pred týmto hrobom som našiel vyšší náhrobok s nápisom:...gaon, cadik... Noach Baruch, bez priezviska.Pre túto príčinu mi o ňom nevedeli ani na obci presne povedať, lebo bol aj tam označený len krstným menom. V bohatom texte náhrobku sa dá čítať, že Noach Baruch, syn gaona piešťanského rabína Davida Mošeho pôsobil v obciach Milchdorf (Mliečno) , Belényeš(Rumunsko), Piešťany a nakoniec 18 rokov v Eperješi(Prešove) do svojej smrti v mesiaci tamuz r. 1919, takže od r.1901.
Veľmi ma to potešilo, že tak ľahko som prišiel k tomuto miestu a potvrdil si na základe textu niektoré informácie. A že tam bolo konkrétne spomínané aj Mliečno... Potom na jar, som sa pustil do vyfarbovania, obnovovania textu náhrobku, aby bol lepšie čitateľný a nech je to i na rabínovu pamiatku. To isté som spravil aj na maceve jeho syna Davida. Pokiaľ viem, pri návšteve Prešova sa prejdem aj na tento cintorín a mám v ,,merku“ aj starostlivosť o tento hrob. Ktovie či by sa niekde našli nejakí príbuzní, sem som sa ešte nedostal. Z obce mi neskôr z archívu Židovského múzea zapožičali fotografiu rabína Fischera. Túto som si mohol naskenovať k použitiu, aj toto ma potešilo, mohol som aj vidieť tvár človeka po ktorom som pátral. O tri roky po tomto objave mi na prešovskej obci, pracovníčky múzea povedali, že nedávno tu boli istí príbuzní rabína Fischera a darovali im môj leták o ňom, ktorému sa vraj veľmi potešili, kontakt si žiaľ nevyžiadali. Možno len očakávať, že by sa mohli ohlásiť na emailovú adresu, ktorá tam je.
Popri tomto som sa dostal v inom voľnom čase aj do
Bardejova, kde som sa v približnom čase(február) pustil do hľadania hrobu Jakoba Feigenbauma,
síce nie rabína, ale otca Abraháma Feigenbauma, Žida z našej dediny
Gutor-Hamuliakovo, ktorý sa k nám v r. 1869 priženil práve
odtiaľto. Matka Sara Frumet je pochovaná už v Mliečne, ktorú tu ako vdovu
v starobe dochovali, ale keďže aj tejto rodine som sa genealogicky venoval,
zaujímalo ma, či by sa dal nájsť aj tento hrob na tomto cintoríne a tak by
sa mozaika doplnila. Navštívil som v Prešove aj archív a našiel aj
tam toto meno s údajmi. Dostal som sa teda po telefonáte s pánom
Bogoľom, správcom a opatrovníkom tohto pekného židovského cintorína aj
sem. Bol aj s manželkou veľmi milý a ochotný, trochu sa čudoval ako
zdraví človek, že sa púšťam do tohto práve keď je kopec snehu, ale nechal som
to bokom a začal som hľadať. Zaujímavé, že znova nie po dlhom čase, som
našiel vyššiu macevu,
trochu sčernelú,ošumelú časom, kde som našiel okrem iného: Jakob Jicchak Feigenbaum,syn Rebeky, zomrel v mesiaci adar rišon r.1889.
Pán Bogoľ ako znalý tohto miesta mi prezradil, že pri rekonštrukcii cintorína našli tento náhrobok zapadnutý v zemi a postavili ho do pôvodnej polohy aj s inými. Vďaka. Aj tu som hneď ako bolo teplejšie(apríl) prišiel po dohode so správcom a kameň očistil a vymaľoval, obnovil tiež bohatý text. Foto som potom poslal príbuzenstvu v Izraeli a v Prahe, potešili sa.
trochu sčernelú,ošumelú časom, kde som našiel okrem iného: Jakob Jicchak Feigenbaum,syn Rebeky, zomrel v mesiaci adar rišon r.1889.
Pán Bogoľ ako znalý tohto miesta mi prezradil, že pri rekonštrukcii cintorína našli tento náhrobok zapadnutý v zemi a postavili ho do pôvodnej polohy aj s inými. Vďaka. Aj tu som hneď ako bolo teplejšie(apríl) prišiel po dohode so správcom a kameň očistil a vymaľoval, obnovil tiež bohatý text. Foto som potom poslal príbuzenstvu v Izraeli a v Prahe, potešili sa.
Svoj častejší, či dlhší pobyt na východe som vo voľnom čase mimo
iného ďalej využil na ,,akciu“ pátranie po rabínoch. Nasmeroval som to
tentokrát za hranice, no nie ďaleko od Prešova, do Miškolca v Maďarsku. Tu
by mal byť pochovaný rabín Samuel Austerlitz(1871-1939),
ktorý pôsobil v Šamoríne v čase stavania tamojšej synagogy(1912)a v r.1914 odišiel odtiaľ na pozvanie miškolcskej obce za hlavného rabína a hlavu Ješivy v tomto meste. Mesto urobilo na mňa dobrý dojem. Pustil som sa do hľadania, podľa toho, ako som sa informoval, avašského židovského cintorína. Chvíľu som sa poprechádzal, ale potom znova nie až tak za dlho som objavil toto miesto a zazvonil správcovi pri bráne cintorína. Vysvetlil som mu čo hľadám, hľadal som a celkom rýchlo našiel hrob z bieleho mramoru. Chcel som fotiť, ale to mi nechcel správca dovoliť, až keď zavolal predstavenému obce Petrovi Szlukovinyimu, rabínskemu asesorovi, ktorého som nejaký čas pred tým kontaktoval cez e-mail...a ten povolil. Tak som si pofotil zo všetkých strán. I tu som sa dočítal v bohatom texte....Tu odpočíva...gaon,cadik Šmuel ben Simon Austerlitz,....zať gaona, cadika Moše Arje Rotha, rabína v Pápe(mimochodom on pôsobil predtým aj v Prešove)...zomrel na jeseň r.1939.
Mal šťastie, že ho židovská tragédia druhej svetovej vojny mohla minúť. Jeho príbuzenstvo neobišla. V tomto meste je zachovaná tiež veľmi pekná synagoga aj so zachovaným interiérom. Podľa jej vzoru postavili synagogu v Ružomberku. Toto bolo v marci r.2010, odvtedy som sa sem ešte prišiel raz pozrieť v letnejšom čase v juni 2011.
ktorý pôsobil v Šamoríne v čase stavania tamojšej synagogy(1912)a v r.1914 odišiel odtiaľ na pozvanie miškolcskej obce za hlavného rabína a hlavu Ješivy v tomto meste. Mesto urobilo na mňa dobrý dojem. Pustil som sa do hľadania, podľa toho, ako som sa informoval, avašského židovského cintorína. Chvíľu som sa poprechádzal, ale potom znova nie až tak za dlho som objavil toto miesto a zazvonil správcovi pri bráne cintorína. Vysvetlil som mu čo hľadám, hľadal som a celkom rýchlo našiel hrob z bieleho mramoru. Chcel som fotiť, ale to mi nechcel správca dovoliť, až keď zavolal predstavenému obce Petrovi Szlukovinyimu, rabínskemu asesorovi, ktorého som nejaký čas pred tým kontaktoval cez e-mail...a ten povolil. Tak som si pofotil zo všetkých strán. I tu som sa dočítal v bohatom texte....Tu odpočíva...gaon,cadik Šmuel ben Simon Austerlitz,....zať gaona, cadika Moše Arje Rotha, rabína v Pápe(mimochodom on pôsobil predtým aj v Prešove)...zomrel na jeseň r.1939.
Mal šťastie, že ho židovská tragédia druhej svetovej vojny mohla minúť. Jeho príbuzenstvo neobišla. V tomto meste je zachovaná tiež veľmi pekná synagoga aj so zachovaným interiérom. Podľa jej vzoru postavili synagogu v Ružomberku. Toto bolo v marci r.2010, odvtedy som sa sem ešte prišiel raz pozrieť v letnejšom čase v juni 2011.
Ďalším zahraničným miestom
hľadania s využitím môjho pobytu na východe bolo znova Maďarsko,
Sátoraljaújhely, v máji 2012. Tiež nie ďaleko od Prešova, Košíc. V tomto mestečku pôsobil do holokaustu
rabín Samuel
Roth, 1883-1944 s rodinným prepojením na Šamorín. Stretol som sa tu
s predstaveným tunajšej židovskej komunity a pátral som, či by som sa
o ňom od neho nedozvedel viac. On o ňom vedel z počutia, ale nič
konkrétne. Využil som moju návštevu tu, aby som si prezrel aj tunajší židovský
cintorín i keď nie s nejakým konkrétnym miestom hľadania. Je tu síce
pochovaný rabín Jeremia ben Benjamin Löw*1811 Kolín- 1874, ktorý pôsobil v Zlatých Klasoch
a nakoniec zakotvil ako rabín tu , ale sa mi zdá, že vtedy som to ešte
nevedel.Neskôr som z tohto dôvodu navštívil toto miesto znova.
V Šamorínskych novinách z februára r. 1929 je správa,
že za tuhej zimy previezli telesné pozostatky pani Lei Roth, matky Samuela Rotha, rabína Sátoraljaújhely, na nie malé náklady príbuzných, do židovského cintorína v Mliečne
k pochovaniu na jej posledné prianie, ktoré deti s ochotou naplnili,
k svojmu manželovi...Pani Róthová po smrti svojho manžela v r.
1924 odišla pod ochranu
a doopatrovanie k svojmu synovi rabínovi. Viac som sa dozvedel
o rabínovi Rothovi od jeho netere, spisovateľky a šamorínskej rodáčky
profesorky Livia Bitton-Jackson(Elli
Friedman), pri príležitosti prezentácie svojej knihy preloženej do slovenčiny
Mosty nádeje. Spomínala, že v Osvienčime sa stretla s ľuďmi
pochádzajúcimi zo Sátoraljaújhely, ktorí sa vyjadrovali o rabínovi Rothovi
veľmi úctivo a pochvalne. Žil v bezdetnom manželstve
a s manželkou Reginou r.Fogel*1882-1944,zahynuli v koncentračnom tábore.
Aj keď nasledujúci rabín, ktorého
hrob som našiel nepôsobil v Mliečne
či Šamoríne, ale v susednej židovskej obci Zlaté Klasy(Gross
Magendorf,Nagy Magyar), tým že je pochovaný v Košiciach, pozrel som sa aj
za ním. Volal sa Saul Brach ben
Eliezer.
Nitriansky rodák(1865), význačný vo svete ortodoxie je pochovaný v ortodoxnej časti veľkého židovského cintorína v Košiciach, meste, kde bolo jeho posledné pôsobisko. Je pochovaný ako významný rabín-učenec v domčeku zvanom ohel aj so svojou manželskou Rebekou. Na maceve
má spomenuté aj, že pôsobil v Magendorfe(Gross Magendorf/Zlaté Klasy)v Karoly (Cluj,Rumunsko) a v Košiciach. Zomrel tiež nie dlho pred hrôzami II.svetovej vojny v r.1940
Nitriansky rodák(1865), význačný vo svete ortodoxie je pochovaný v ortodoxnej časti veľkého židovského cintorína v Košiciach, meste, kde bolo jeho posledné pôsobisko. Je pochovaný ako významný rabín-učenec v domčeku zvanom ohel aj so svojou manželskou Rebekou. Na maceve
má spomenuté aj, že pôsobil v Magendorfe(Gross Magendorf/Zlaté Klasy)v Karoly (Cluj,Rumunsko) a v Košiciach. Zomrel tiež nie dlho pred hrôzami II.svetovej vojny v r.1940
ohel rabína Bracha
Moše Löwinger
A tu to bolo. Problém bol v tom, že tu nebolo vypísané priezvisko a preto som to prehliadol. Takže Moše Komorn, Mojžiš z Komárna. Toto znova len sedí, lebo bol rodák z Komárna. Do zbierky bol pridaný ďalší poznatok, ďalší rabín. Pán Turai sa potešil, že čítam hebrejsky a nechal si ešte preložiť základné údaje okolitých rabínskych hrobov a poznačil si ich, aby si pamätal, ktorý rabín leží pod ktorým náhrobkom. Odchádzal som potešený, že moja cesta sem nebola márna. Ucelil som si aj ďalšie zdroje k životopisu tohto rabína a vyzerá to bohatšie.
Arje Leibisch Lichtig
Keďže som celkom rád spoznával pre
mňa nový a pekný východ, pri mojej jednej turistike po vidieku som sa
dostal do dedinky Bystré. Vedel som, že aj tu by mal byť židovský cintorín,
ktorý som aj našiel. Je možné si ho všimnúť z cesty, ulice, ale je
obkolesený záhradami a dnu sa dnes dá vojsť len cez súkromný pozemok
a záhradu pána Mižíka, našťastie správcu tohto cintorína. Celkom ochotne ma
zaviedol na cintorín a ja som si ho poprezeral. Nie je veľký s vyše
stopäťdesiat hrobmi. Spýtal som sa, či
jestvuje spísaný zoznam hrobov, vravel že nie. Tak som sa ponúkol, že urobím
zmapovanie cintorína, čomu sa potešil. Potom som teda na budúce prišiel znova
a ešte niekoľko krát. Urobil so zmapovanie, sčítanie hrobov a popri
ostatnom som tu našiel aj rabínsky hrob Dr. Arje
Leibisch Lichtiga.
Na jeho maceve je veľa údajov, ktoré dobre prezrádzajú význam tejto osobnosti. Spomína sa tam, že sa narodil v r.1873 a že od roku 1906 pôsobil ako rabín, učiteľ v Hamburgu na ješive do svojej smrti v r.1937.
V dostupných zdrojoch som sa dozvedel, že si žiadal byť pochovaný doma na Slovensku, čo mu naplnili a je pochovaný v blízkosti svojho otca Jicchaka. V zdrojoch sa ale neuvádza miesto jeho posledného odpočinku, spomína sa neurčito niekde v,, Uhorsku“... takže sa o ňom ani poriadne nevie, takže týmto na tento fakt môžeme upozorniť. No ani obyvatelia Bystrého netušia akú osobnosť majú pochovanú na svojom zabudnutom židovskom cintoríne. Aj tu som náhrobný text vo voľnom čase obnovil, vyfarbil pre lepšiu čitateľnosť i pamiatku.
Na jeho maceve je veľa údajov, ktoré dobre prezrádzajú význam tejto osobnosti. Spomína sa tam, že sa narodil v r.1873 a že od roku 1906 pôsobil ako rabín, učiteľ v Hamburgu na ješive do svojej smrti v r.1937.
V dostupných zdrojoch som sa dozvedel, že si žiadal byť pochovaný doma na Slovensku, čo mu naplnili a je pochovaný v blízkosti svojho otca Jicchaka. V zdrojoch sa ale neuvádza miesto jeho posledného odpočinku, spomína sa neurčito niekde v,, Uhorsku“... takže sa o ňom ani poriadne nevie, takže týmto na tento fakt môžeme upozorniť. No ani obyvatelia Bystrého netušia akú osobnosť majú pochovanú na svojom zabudnutom židovskom cintoríne. Aj tu som náhrobný text vo voľnom čase obnovil, vyfarbil pre lepšiu čitateľnosť i pamiatku.
a k čomu som sa nestihol dostať v rozhovoroch s jeho synom, k tomu ma priviedlo lepšie obhliadnutie bratislavského ortodoxného cintorína. Syn rabína Singera, Ing. Alexander Singer(1916-2013)
ktorý zomrel tento rok vo veku nedožitých 97 rokov a s ktorým sme veľa hovorili k týmto témam, mi spomínal, že jeho rodina má široké rabínske korene. No keď som sa na to pozrel bližšie, netušil som, že až také. Okrem toho, že zo strany jeho matky, teda manželky rabína Singera Malky r. Grünburgovej(1889-1944) bol otec i brat rabínom a potom aj synovec, zo strany rabína Singera boli rabínmi jeho otec Jisrael,(1859-1917) v Bratislave,
hrob Jisraela Singera v Bratislave
starý otec po ktorom zdedil celé meno Abraham Jakob Koppel Singer (zomr.1866,rabín v Lučenci)
hrob rabína Singera st. v Lučenci
a prastarý otec Ašer Singer(1770-1864), rabín v Pakši. Po matke rabína Singera Rajzl,
hrob Rajzl Singer v Bratislave
sa to rozširuje ešte viac. Jej otec , teda jeho starý otec Šmuel Ehrentreu(1809-1892) bol učenec a rabín v Bratislave. Rajzelina matka, teda stará matka rabína Singera sa volala Ševa Ehrentreu, rodená Sofer(1815-1880).
Títo Soferovci boli významným rodom v bratislavskom židovstve, ale treba podotknúť, že je to iná línia rodu ako Chatam Sofer, ktorý pochádzal z Frankfurktu n. Mohanom. Otec Ševy, praprastarý otec rabína Singera Mordechaj Efrajim Fišl Sofer(1785-1843), bol ako bolo kedysi uvedené aj na jeho maceve,... spravodlivý a bezúhonný muž, veľký a vznešený učenec, náš veľký učiteľ... Jeho traja synovia, teda praujcovia rabína Singera a súrodenci Ševy, boli všetci známymi učencami a rabínmi na rôznych miestach Uhorska. Najstarší z nich, ku ktorému som sa dostal skutočne neočakávane pri mojej návšteve cintorína v Pečovskej Novej Vsi, Naftali Sofer/Mata Naftali(1811/9-1899)
Oheli sa stavajú významným rabínom, najmä chasidským. Jeho mladší brat, ďalší praujec rabína Singera bol Chajim Sofer/ Mancha Chajim(1821-1886), ktorý pôsobil tiež ako rabín a významný ortodoxný učenec na viacerých miestach, naposledy v Budapešti. Odtiaľ si žiadal byť po smrti pochovaný v rodisku, teda v Bratislave, čo mu splnili. Na jeho honosnom náhrobku s veľmi bohatým textom, ešte aj na zadnej strane možno čítať: Chajim Sofer, syn Mordechaja Fišla a Lei....rabín Szentpéteri,Mukačeve a v Budapešti.
Nie ďaleko od neho je pochovaná aj jeho manželka Brindl r. Deutsch. Tretím z bratov- rabínov známych v ortodoxnom židovstve bol Eliezer Zussman Sofer/ Baal Jalkut Eliezer(1828-1902) rabín v Pakši.
Aj jeho všetci
synovia boli rabínmi(Jisrael Mordechaj Efrajim Sofer, Jehuda Sofer na koniec
v Arade,Simon Sofer nakoniec v Pakši, Josef Jehuda Leib v Dratške, Šmuel Benjamin Sofer
tiež v Dratške, Moše Schreiber Sofer). Potomkovia predošlých rabínov, zväčša pokračovali v rabínskej
tradícii predkov.
Týmto sa doplnilo v celku dosť informácií a vznikol
ucelenejší obraz k tejto rodine. Otec týchto súrodencov Ševy, Naftaliho,Chajima a Eliezera, spomínaný Mordechaj Efrajim
Fišl Sofer, bol pochovaný ešte na starom zrušenom cintoríne pri tuneli, ich matka Lea aj s jednou z dcér, ich sestrou Malkou ,vydatou Mayer, sú pochované už na novom ortodoxnom cintoríne(fungujúcom od r.1846) vedľa seba. V nie dávno vydanej knihe Epitafy starého cintorína, v ktorej je reč o odstránenom starom bratislavskom židovskom cintoríne sa na strane 138 nachádza opis z macevy práve Mordechaja Efrajima
Fišla Sofera, čo je veľmi cenné, keďže náhrobok už neexistuje. Na strane 87 je dokonca opis už tiež nejestvujúceho náhrobku jeho matky Chavele Rivky, ktorá zomrela v júni 1819.
jh
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára